مهارت ارتباطی به شما کمک میکند تا درک شوید و درک کنید. دانستن اینکه در هر محیط چطور رفتار کنید میتواند در صد موفقیت شما را در محیط های مختلف بالا ببرد. بنابراین لازم است که ابتدا با انواع ارتباط آشنا شویم.
انواع ارتباط :
افراد در ارتباط با یکدیگر از سه دسته اصلی ارتباطات استفاده میکنند که عبارتند از :
- ارتباط بین فردی : این نوع ارتباط، بین دو نفر و معمولا به صورت چهره به چهره میباشد.
- ارتباط گروهی : در این نوع ارتباط، یک نفر با چند نفر ارتباط برقرار میکند.
- ارتباط جمعی : در این نوع ارتباط، انتقال پیام به تعداد زیادی از افراد و در یک زمان از طریق وسائل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، وبسایت، کانال و ... صورت میگیرد.
شناسایی روش ارتباطی شما با دیگران :
روانشناسان شیوههای ارتباطی انسانها با یکدیگر را به سه روش تقسیم میکنند که عبارتند از :
- سبک ارتباطی منفعلانه :
منفعل بودن افراد بدین صورت است که آنها به نیازها و خواسته های خود اهمیتی نمیدهند و خواسته های دیگران را به خواسته های خود ترجیح میدهند و میپذیرند، حتی اگر این خواسته ها به ضرر و بر خلاف میل فرد باشد. برخی از ویژگیهای افرادی که روش ارتباطی منفعلانه دارند عبارتند از :
اعتماد به نفس آنها پایین است.
از حقوق خود دفاع نمیکنند و از ابراز عقاید خود میترسند چون از قضاوت دیگران نسبت به خود مضطرب میشوند.
به دیگران اجازه میدهند به راحتی حقوق او را زیر پا بگذارند.
به دیگران اجازه میدهند به حریم خصوصی آنها تجاوز کنند.
احساس درماندگی و ناتوانی میکنند.
مسئولیت پذیر نیستند.
نیازهای دیگران را بر خواسته های خود اولویت میدهند.
وقتی حرف میزنند صدای آرام و لرزانی دارند و مدام عذرخواهی بی دلیل میکنند.
در هنگام صحبت کردن با دیگران به فرد مقابل نگاه نمیکنند.
در حالت ایستاده حالت بدنی آنها قامت خمیده و شانه های افتاده، سر به زیر و... است.
در جواب درخواست دیگران این گونه پاسخ میدهند" هرطور صلاح میدانی"، " برایم فرقی نمیکند" ، "هرچی شما بگویید".
- روش ارتباط پرخاشگرانه :
افرادی که از روش ارتباطی پرخاشگرانه استفاده میکنند، فقط به گرفتن حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات خود فکر میکنند که این کار آنها باعث رنجش دیگران میشود زیرا همیشه حقوق دیگران را زیر پا میگذارند.
ویژگیهای افرادی که در ارتباط با دیگران سبک پرخاشگرانه دارند عبارتند از :
صحبت کردن با صدای بلند،
طعنه یا نیش زبان زدن به دیگران،
تهدید دیگران، نا امید و دلسرد کردن دیگران،
استفاده فراوان از عبارات ( باید، حتما، بایستی و ...)
برچسب زدن به دیگران و کوچک کردن دیگران،
خودخواهی، بی توجهی به حقوق و خواسته های دیگران،
برتر دانستن خود،
رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود،
- سبک ارتباطی جرأت مندانه :
این افراد با آگاهی از حقوق خود و به احترام به حقوق دیگران، احساسات و افکار خود به طور مستقیم، صریح و صادقانه به دیگران بیان میکنند و برای بیان خواسته های خود پرخاشگری نمیکنند.
مهمترین ویژگیهای افراد جرأت مند عبارت است از :
احترام گذاشتن به حقوق خود و دیگران،
اهمیت دادن به عقاید خود و دیگران
پذیرش مسئولیت اعمال و تصمیمهای خود
برخورداری از اعتماد به نفس بالا و خود پنداره مثبت
متکی نبودن به دیگران، ضمن پاسخ دهی به حمایت های دیگران
رفتار عمومی حاکی از اعتماد و اطمینان
منبع : کتاب نه پروباش نه کمرو نوشته دکتر محمد قهرمانی خرم (دکترای روانشناسی) و خانم رویا شرافت (دکترای روانشناسی)