مریم باباخانی

آدرس ما
تهران، خیابان سهروردی شمالی
با ما در ارتباط باشید
contact@mbabakhani.ir
شماره تماس
(021) 88500457

مهارت های ارتباطی قسمت پنجم

 

مهارت ارتباطی به شما کمک می­کند تا درک شوید و درک کنید. دانستن اینکه در هر محیط چطور رفتار کنید     می­تواند در صد موفقیت شما را در محیط­ های مختلف بالا ببرد. بنابراین لازم است که ابتدا با انواع ارتباط آشنا شویم.

انواع ارتباط :

افراد در ارتباط با یکدیگر از سه دسته اصلی ارتباطات استفاده می­کنند که عبارتند از :

  1.  ارتباط بین فردی : این نوع ارتباط، بین دو نفر و معمولا به صورت چهره به چهره می­باشد.
  2. ارتباط گروهی : در این نوع ارتباط، یک نفر با چند نفر ارتباط برقرار می­کند.
  3. ارتباط جمعی : در این نوع ارتباط، انتقال پیام به تعداد زیادی از افراد و در یک زمان از طریق وسائل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، وب­سایت، کانال و ... صورت می­گیرد.

شناسایی روش ارتباطی شما با دیگران :

روانشناسان شیوه­های ارتباطی انسان­ها با یکدیگر را به سه روش تقسیم می­کنند که عبارتند از :

  1. سبک ارتباطی منفعلانه :

منفعل بودن افراد بدین صورت است که آنها به نیازها و خواسته­ های خود اهمیتی نمی­دهند و خواسته­ های دیگران را به خواسته­ های خود ترجیح می­دهند و می­پذیرند، حتی اگر این خواسته­ ها به ضرر و بر خلاف میل فرد باشد. برخی از ویژگی­های افرادی که روش ارتباطی منفعلانه دارند عبارتند از :

اعتماد به نفس آنها پایین است.

از حقوق خود دفاع نمی­کنند و از ابراز عقاید خود می­ترسند چون از قضاوت دیگران نسبت به خود مضطرب می­شوند.

به دیگران اجازه می­دهند به راحتی حقوق او را زیر پا بگذارند.

به دیگران اجازه می­دهند به حریم خصوصی آنها تجاوز کنند.

احساس درماندگی و ناتوانی می­کنند.

مسئولیت پذیر نیستند.

نیازهای دیگران را بر خواسته­ های خود اولویت می­دهند.

وقتی حرف می­زنند صدای آرام و لرزانی دارند و مدام عذرخواهی بی دلیل می­کنند.

در هنگام صحبت­ کردن با دیگران به فرد مقابل نگاه نمی­کنند.

در حالت ایستاده حالت بدنی آنها قامت خمیده و شانه­ های افتاده، سر به زیر و... است.

 در جواب درخواست دیگران این گونه پاسخ می­دهند" هرطور صلاح می­دانی"، " برایم فرقی نمی­کند" ، "هرچی شما بگویید".

  1. روش ارتباط پرخاشگرانه :

افرادی که از روش ارتباطی پرخاشگرانه استفاده می­کنند، فقط به گرفتن حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات خود فکر می­کنند که این کار آنها باعث رنجش دیگران می­شود زیرا همیشه حقوق دیگران را زیر پا می­گذارند.

ویژگی­های افرادی که در ارتباط با دیگران سبک پرخاشگرانه دارند عبارتند از :

صحبت کردن با صدای بلند،

طعنه یا نیش زبان زدن به دیگران،

تهدید دیگران، نا امید و دلسرد کردن دیگران،

استفاده فراوان از عبارات ( باید، حتما، بایستی و ...)

برچسب زدن به دیگران و کوچک کردن دیگران،

خودخواهی، بی­ توجهی به حقوق و خواسته­ های دیگران،

برتر دانستن خود،

رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود،

  1.  سبک ارتباطی جرأت­ مندانه :

این افراد با آگاهی از حقوق خود و به احترام به حقوق دیگران، احساسات و افکار خود به طور مستقیم، صریح و صادقانه به دیگران بیان می­کنند و برای بیان خواسته ­های خود پرخاشگری نمی­کنند.

مهمترین ویژگی­های افراد جرأت ­مند عبارت است از :

احترام گذاشتن به حقوق خود و دیگران،

اهمیت دادن به عقاید خود و دیگران

      پذیرش مسئولیت اعمال و تصمیم­های خود

برخورداری از اعتماد به نفس بالا و خود پنداره مثبت

متکی نبودن به دیگران، ضمن پاسخ دهی به حمایت های دیگران

رفتار عمومی حاکی از اعتماد و اطمینان

منبع : کتاب نه پروباش نه کم­رو نوشته دکتر محمد قهرمانی خرم (دکترای روانشناسی) و خانم رویا شرافت (دکترای روانشناسی)